دوشنبه, 30 مهر 1397 - Sunday, 21 October 2018
کد خبـر : 1536
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۲۲:۴۹

چه کسی مسئول مرگ این پسر است؟+عکس

چه کسی مسئول مرگ این پسر است؟+عکس

آوای پارسیان : ماه پیش وو یانگنینگ، مشغول کاری بود که همیشه عاشق آن بود، یعنی اینکه بدون هیچ امکاناتی از یک ساختمان ۶۲ طبقه بالا برود و فیلم خودش را در حالیکه با یک دست از ساختمان آویزان است، روی اینترنت منتشر کند.

 
به گزارش«آوای پارسیان» به نقل از فرارو ؛اما اتفاقی افتاد که قابل پیش‌بینی بود، ماجراجوی چینی از بالای ساختمان ۶۲ طبقه سقوط کرد و مرد.
 
چه کسی مسئول مرگ این پسر است؟
وو به خاطر بالا رفتن از ساختمان‌های بلند، با دست خالی شهرت داشت، این تصاویر مربوط به آخرین صعود اوست
 
از آن زمان غیبت او در شبکه‎های اجتماعی هزاران نفر از طرفدارش را نگران کرده بود، اما خبر مرگ او در روزهای اخیر ابتدا به وسیله دوست دخترش و به دنبال آن توسط مقامات رسمی تایید شد.
 
این هفته ویدئویی که صحنه‌های دلهره آور بالا رفتن او از یک ساختمان بلند را نشان میداد در شبکه های اجتماعی به طور گسترده بازنشر شد و گفته شد این ویدئو مربوط به آخرین لحظه‌های زندگی او است.
 
مرگ او بار دیگر نگرانی‌های عمیق درباره مساله صنعت پرداخت پول بابت ویدئوهای اینترنتی پربیننده را مطرح کرد.
 
این پرسش مطرح شد که چقدر شبکه‌های اجتماعی و کاربران آن در مرگ این جوان مسئول هستند.
 
تحقیقات جدید موسسه خبری "بیجینگ نیوز" نشان می‌دهد که از ماه ژوئن آقای وو بیش از ۵۰۰ ویدئو و پخش زنده در سایت "هوشان" منتشر کرده که یک میلیون طرفدار برای او جمع کرده و دستکم ۵۵۰ هزار یوان، معادل ۸۳ هزار دلار درآمد داشته است.
چه کسی مسئول مرگ این پسر است؟
"یک ویدئو ضبط کن تا بتوانی پول در بیاری" این شعار سایت چینی "هوشان" است
 
این اتفاق باعث شد که رسانه‌های ملی چین هشدارهای جدی درباره این مساله مطرح کنند.
 
در یک مقاله در نشریه "پیپر" نوشته شده:"شبکه‌هایی که این ویدئوهای واقعی "نزدیک به مرگ" را که اغلب هم به شکل زنده هستند در اینترنت منتشر می‌کنند و از راه واسطه گری سود میبرند... نمیتوانیم اجازه بدهیم که این شبکه های اجتماعی تبدیل به محل برای چنین صحنه‌های بی‌رحمانه ای شود. "
 
تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی می‌گوید که این سایت‌ها نباید به خاطر سود خودشان به صورت گزینشی این واقعیت را که بعضی از این ویدئوها ممکن است تبعات مضر اجتماعی داشته باشد، نادیده بگیرند.
 
مسئولان سایت هوشان هر گونه تشویق آقای وو به کارهای خطرناک را رد کردند و در یک بیانیه اعلام کردند که در حالی که همیشه به ورزش‌های سخت و روحیه ماجراجوها و کارهایشان احترام میگذارند اما همیشه دقت میکنند که نه آنها را تشویق به کارهای خطرناک کنند و نه قراردادی با آنها برای انجام این کارها می‌بندند.
 
شبکه خبری سینا، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری چین گزارش داد که بستگان آقای وو مدعی شده‌اند که سایت هوشان با پرداخت پول از این صعودهای مرگبار حمایت میکرده، ادعایی که باعث شد که سایت هوشان از این شبکه خبری شکایت کند.
 
کوییشو، یک اپلیکیشن انتشار عکس و فیلم آنلاین هم، هر گونه همکاری با آقای وو را تکذیب کرده است. بی‌بی‌سی دریافته که چند تا از ویدئوهای اخیر آقای وو از این دو شبکه اجتماعی حذف شده است.
 
'لایک نکنید و هوادارشان نشوید'
در حالکیه هیچکس آقای وو را مجبور نکرده بود که از ساختمان‌ها بالا برود، اما این مساله هم مطرح شده که حتی بازدیدکنندگان ویدئوهای آقای وو هم در مرگ او مسئول هستند.
 
بحث بر سر این است که بازدیدکنندگان این ویدئوها هم شریک جرم هستند چون آنها باعث می‌شوند که روز به روز افراد بیشتری از ساختمان‌ها بالا بروند و تصاویر کارهای خطرناک خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.
 
در یادداشتی در نشریه "پیپر" نوشته شده که بازدیدکنندگان کلیپ‌هایی مانند فیلم‌های آقای وو در حقیقت "یک زندگی را میخرند" و در سایت اینترنتی "زو" نوشته شده که "تک تک اشخاصی که ویدئوهای آقای وو را پسندیدند (لایک کردند) در حقیقت در پولی که از مرگ او جمع شده دست داشتند. "
 
یک کاربر در سایت وایبو نوشته: "تماشای ویدئوهای او و تایید کارهایش مثل این است که برای کسی که می‌خواهد خودش را بکشد چاقو بخرید یا کسی را تشویق کنید که از یک بلندی به پایین بپرد. "لایک نکنید" و هوادارشان نشوید. این کمترین کاری است که می‌توانید برای حفظ جان یک نفر انجام دهید. "
 
رقابت برای جلب توجه کاربران و بالا بردن آمار بازدید کنندگان مردم را به کارهای عجیبی کشانده است از خوردن ماهی قرمز زنده تا قورت دادن تخم مرغ خام، از برهنه شدن جلوی دوربین تا بالارفتن از ساختمان‌های بلند.
 
بعضی از این شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی به طور علنی کاربران را تشویق می‌کنند، مثلا سایت هوشان سال گذشته اعلام کرده بود که به هر کسی که بتواند یک ویدئو پر مخاطب بسازد یک میلیون یوان جایزه می‌دهد.
 
دولت چین از سال گذشته سعی در کنترل محتوای ویدئوهای پخش زنده در فضای اینترنت داشته است.
 
مرگ آقای وو باعث شده که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین خواهان کنترل بیشتر دولت بر محتوای منتشر شده در اینترنت را بخواهند.
 
یک کاربر شبکه وایبو نوشته: "این سبک تشویق به تولید ویدئو پربیننده باید لغو شود" و یا دیگری گفته که هر کاری که پدر و مادرها به بچه هایشان اجازه نمی‌دهند باید از این سایت‌ها حذف شود.
 
اما گروهی معتقدند که درخواست برای افزایش سانسور فقط یک اقدام عجولانه و بدون فکر است.
نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0
Bookmark and Share
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اضافه کردن نظر