خودروسازان، دنده گرانی را جا زدند
خودروسازان، دنده گرانی را جا زدند
آوای پارسیان: شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روزبهروز در حال افزایش است و این اختلاف قیمت در مورد برخی خودروهای مشترک تولیدی به ۹۰ میلیون تومان نیز رسید.
درحالیکه تازهترین گزارشها از وضعیت بازار خودروهای داخلی از شکلگیری حاشیه بازار 10تا 90 میلیون تومانی برای برخی خودروهای داخلی و خودروهای تولید مشترک حکایت دارد، رئیس شورای رقابت با تأخیر یک ماهه، از صدور مجوز رسمی قیمت خودروهای مشمول قیمتگذاری تا سقف 18 درصد خبر داد.
به گزارش «آوای پارسیان»؛ رئیس شورای رقابت به رسانه ها گفته: براساس دستورالعمل شورای رقابت محصولات ایران خودرو بهطور متوسط تا حداکثر 18.7درصد، سایپا 01.7درصد و مدیران خودرو 62.5درصد مجوز افزایش قیمتها را بنابر نوع خودروهای خود از ابتدای تیرماه امسال دریافت کردهاند.
رضا شیوا، تأخیر در تعیین ضوابط قیمت امسال خودروهای داخلی را ناشی از تأخیر بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم بخشی دانست و افزود: براساس روال سالهای گذشته با دریافت اطلاعات نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی و روند بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل از وزارت صنعت، روز دوشنبه هفته جاری نشست شورای رقابت برای تعیین ضوابط و دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای داخلی برگزار شد و با مشخص شدن این دستورالعمل، مرکز ملی رقابت یا دبیرخانه شورا محاسبات لازم را انجام داده و ریز میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی را مشخص و اعلام خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه در این نشست شورای رقابت، اجرای دستورالعمل قبلی تنظیم قیمت خودروهای داخلی را برای سال 97نیز تصویب کرد، افزود: 3متغیر تأثیرگذار در تعیین ضوابط قیمتگذاری خودروهای داخلی درنظر گرفته میشود. نخستین متغیر نرخ تورمبخشی خودرو است که بانک مرکزی این رقم را بهطور متوسط و بین 11تا 14درصد برای خودروهای مختلف اعلام کرده است، دومین متغیر نرخ بهرهوری است که برای همه خودروهای داخلی در تعیین قیمتها 5/2درصد تأثیر منفی داشته است. به گفته او محقق نشدن بهرهوری به نفع مصرفکننده در تعیین قیمتها بوده است و متغیر سوم کیفیت است که با اطلاعات دریافتی از شرکت بازرسی و کیفیت تعیین شده است.
افزایش عرضه خودروهای داخلی
به نوشته همشهری، کاهش عرضه خودروهای داخلی در حالی یکی از متهمان اصلی رشد قیمتها در حاشیه بازار است که درچندماه گذشته شرکتهای خودروسازی تلاش کردهاند تا با اعلام طرحهای فروش نقدی و پیشفروش به تقاضای موجود در بازار خودرو پاسخ دهند.
پس از اعلام طرح فروش سایپا و پارس خودرو برای عرضه برخی محصولات تولید داخل و مونتاژ چینی، دیروز معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از شرایط فروش ویژه برخی محصولات پرتقاضای این شرکت به مناسبت عید سعید فطر از چهارشنبه هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: این عرضه در راستای تأمین نیاز مصرفکنندگان حقیقی و جلوگیری از فعالیت واسطهها در بازار خودرو صورت گرفته و در این بخشنامه هر کد ملی صرفا مجاز به خرید یک دستگاه خودرو است.
به گفته مصطفیخانکرمی، در ثبتنام فروش اقساطی ویژه عید سعید فطر، مشتریانی که هر یک از محصولات ایران خودرو را در 6ماه گذشته خریداری کردهاند، امکان نامنویسی نخواهند داشت و امکان صلح نامه حذف شده تا صرفا مشتری نهایی نسبت به خرید اقدام کند و فعالیت واسطهها کاهش یابد. او با بیان اینکه اعمال کنترل ممکن است سبب کندی فرایند نامنویسی شود، افزود: قیمت محصولات در تمامی نمایندگیهای ایران خودرو در سراسر کشور یکسان خواهد بود، هیچ نمایندگیای مجاز به فروش خودرو با قیمت بالاتر از کارخانه نبوده و درصورت مشاهده یا دریافت گزارش از سوی مشتریان طبق قوانین برخورد خواهد شد.
به گزارش ایسنا، خان کرمی در مورد روند تولید و عرضه محصولات این شرکت به بازار، گفت: از ابتدای سال97 تا روز بیستم خرداد ماه، 114هزار دستگاه انواع خودرو تولیدشده که از این تعداد 112هزار دستگاه روانه بازار شده و میزان فروش در اردیبهشتماه سال97 نسبت بهمدت مشابه سال 96رشد 27درصدی داشته است. همچنین به مشتریان توصیه میشود تا نیاز خود به محصولات ایران خودرو را با خرید مستقیم از شرکت تأمین کرده و به هیچ وجه به خرید خودرو از سودجویان و واسطهها در بازار آزاد اقدام نکنند.
وعده بازگشت ثبات به بازار خودرو
شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روزبهروز در حال افزایش است و این اختلاف قیمت در مورد برخی خودروهای مشترک تولیدی به ۹۰ میلیون تومان نیز رسید بهنحوی که قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان اما قیمت آن در حاشیه بازار به ۲۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت کارخانهای پژو ۲۰۰۸ معادل ۱۱۵ میلیون و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون، قیمت کارخانهای سراتو ۱۱۳ میلیون و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون و قیمت کارخانهای هیوندای اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۵۳ میلیون، قیمت کارخانهای پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون و قیمت بازار آن ۷۳ میلیون تومان و قیمت کارخانهای ساندرو استپوی اتوماتیک ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.
علاوه برآن قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. بهعنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه میشود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. بهرغم این شرایط دیروز مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمتها در بازار خودرو را بیشتر مربوط بهخودروهای وارداتی دانست و اعلام کرد: با اقداماتی که در مورد پیشفروش خودرو شده، تا کمتر از یکماه دیگر بازار خودرو آرام میشود و قیمتهای حاشیه بازار از بین خواهد رفت.
امیرحسین قناتی، در یک برنامه تلویزیونی افزود: مشکلی در عرضه خودرو بهوجود نیامده، بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این حاشیه افزایش قیمتها را بهوجود آورده است. امسال بالغ بر 260هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از 35درصد بیشتر شده، حدود 225هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده است و این نابسامانی حاشیه بازار، کار واسطهها و دلالان است. او با اشاره به اینکه خودروساز برای تأمین مالی خود باید خودرو را به فروش برساند، افزود: شرکتهای خودروسازی براساس نیاز بازار، خودرو تولید میکنند و اجازه نمیدهیم، برای افزایش قیمت خودرو در بازار خودروها را دپو کنند. این شرکتها سالانه براساس نیاز بازار یک میلیون و 500هزار دستگاه خودرو تولید میکنند.


