دوشنبه, 28 آبان 1397 - Monday, 19 November 2018
کد خبـر : 4003
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۴۹

شناسنامه بندر بوشهر نیازمند نگاه مهربان بندری‌ها +تصاویر

شناسنامه بندر بوشهر نیازمند نگاه مهربان بندری‌ها +تصاویر

آوای پارسیان: سوابق قریب هزارساله استان بوشهر در فعالیت های بندری و تجارت دریایی، ایجاد موزه ای در شان چنین جایگاهی را ضروری کرده، اما موزه فعلی که در عمارت ایرانی قرار گرفته، با کمبودهایی مواجه می باشد.

 سوابق قریب هزارساله استان بوشهر در فعالیت های بندری و تجارت دریایی، ایجاد موزه ای در شان چنین جایگاهی را ضروری کرده، اما موزه فعلی که در عمارت ایرانی قرار گرفته، با کمبودهایی مواجه می باشد.

به گزارش «آوای پارسیان»؛ سرپرست موزه تجارت دریایی بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما به سوابق بندری استان اشاره می کند و می گوید: در دوره عیلامی ها که بوشهر به نام لیان به معنای سرزمین آفتاب تابان شناخته می شد، براساس گفته مورخین، بوشهر حلقه اتصال غرب آسیا با شرق و جنوب این قاره کهن گردید.

عبدالحسین کنین ادامه داد: بعد از آن، بندر ریشهر در محلی که اکنون به همین نام در جنوب شهر بوشهر قرار دارد پدید می آید و به دنبال آن، بندر تاریخی سیراف شکل می گیرد که در اسناد تاریخی قرن 3 و 4 میلادی خصوصا جغرافی‌دانان، سفرنامه نویسان و مورخین (نظیر مسعودی و یعقوبی) از آن به عنوان بندری باشکوه یاد شده است. براساس اسناد تاریخی، درآمد این بندر چنان بوده که از مالیات پرداختی به حکومت مرکزی بیشتر بوده، اما بر اثر زلزله نابود شد.

بندر بوشهر از دوران اوج تا روزگار امروزی

کنین ادامه داد: در قرون بعد نیز بنادری نظیر ماهرویان یا سی نیز در شهرستان دیلم امروزی، جناوه قدیم و گناوه امروز، بندر نجیرم دیر و کنگان رونق می گیرد، در این بین، شکل گیری بندر فعلی بوشهر را می توان به دوره صفویه مرتبط دانست که از سوی نادرشاه افشار تجارت دریایی به اوج خود می رسد. موضوعی که به عقیده آگاهان تاریخی، ناشی از علاقه پادشاه وقت به توسعه دریایی و تمرکز بر بوشهر به عنوان بندری نظامی و تجاری نشات می گیرد. نادرشاه هرچند یکبار هم پا به این شهر نگذاشت، ولی با دستورات خود از جمله احداث کارخانه کشتی سازی به سرپرستی یک انگلیسی به نام "سرجان التون"، رونقی به بندر این شهر داد.

سرپرست موزه تجارت دریایی خاطرنشان کرد: زندیه نیز یکی از دوره های شکوفایی بندر بوشهر بود که هنوز برخی از آثار و ساختمان های آن دوران باقی مانده، اتفاقی که به تعلق خاطر کریم خان زند به بوشهر خصوصا تجارت دریایی مربوط می شود که نزدیکی پایتخت آن زمان (شیراز) به بندر بوشهر هم مزید علت بوده است. در همین دوران پای کشورهای خارجی بیش از همیشه به بندر بوشهر باز و این شهر میزبان کنسولگری های متعددی می گردد.

کنین ادامه داد: در دوره قاجار اگرچه رویکرد احیای نام ایران از طریق دریا مطرح می شود، ولی شاخص ترین دوران توجه به بندر بوشهر در زمان ناصرالدین شاه رقم خورد، اتفاقی که فاصله بیشتر بندرعباس تا مرکز کشور و از سویی ناامنی راههای خوزستان در آن مقطع، انگیزه توجه بیشتر به بوشهر می شود. در همین شرایط است که بسیاری از سیاحان خارجی و مشاهیر از بندر بوشهر عبور می کنند و در اوایل قرن 20 میلادی، بوشهر به تدریج به مرکز سیاسی ایران بدل می شود، طوری که براساس اسناد تاریخی، تا اوایل دوره پهلوی؛ میزبان 10 کنسولگری خارجی بوده است. همین توسعه و رونق، زمینه ساز شکل گیری مدرسه سعادت با درآمد تجار می شود تا به تامین نیروی انسانی موردنیاز دفاتر بازرگانی و تجارت خانه ها کمک نماید و بوشهر را در زمزه نخستین شهرها از نظر داشتن مدرسه به سبک نوین قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در همین ایام، تردد منظم شناورها بین بوشهر و بمبئی در جریان بوده و تجار یا دانشجویان بسیاری از این خط کشتیرانی استفاده کرده اند. موضوعی که زمینه ساز توسعه نشر و تولید نشریات در آن مقطع هم شد و تجارت بندر بوشهر نیز تا شرق آفریقا گسترده گردید.

اما در دوره پهلوی، بندر باشکوه بوشهر از اوج گذشته فاصله می گیرد که دلیل اصلی آن کشیدن خط آهن از خوزستان و هرمزگان به مرکز کشور بوده، موضوعی که به عقیده سرپرست موزه تجارت دریایی بوشهر، احتمالا به کینه انگلیسی ها با بوشهر مربوط می شده، خصوصا مقاومت در برابر حملات مکرر این کشور به بوشهر که زمینه ساز اعمال نظر بر تصمیمات مملکتی و بایکوت شدن بوشهر در آن مقطع بود.

کنین خاطرنشان کرد: به تدریج فعالان تجاری، بوشهر را به بنادر دیگر نظیر شاپور یا بندر امام فعلی ترک کردند. با این وجود بندر بوشهر یکبار دیگر نقش خود را بصورت برجسته ایفا کرد و طی ایام جنگ تحمیلی به دلیل ناامنی در بنادر خوزستان و از سویی فاصله بندرعباس با مرکز کشور، اینجا به مرکز تخلیه و بارگیری کالاها مبدل شد، اما با وجود توسعه و اقدامات بعدی برای بندر بوشهر خصوصا در اواسط دهه 80، ولی بندر بوشهر همچنان در آرزوی بازگشت شکوه قبلی خود می باشد که اجرای خط آهن یکی از نیازهای ضروری برای دستیابی به این مهم می باشد.

موزه تجارت دریایی بوشهر در انتظار نگاه مهربانتر بندر

سرپرست موزه تجارت دریایی بوشهر با یادآوری سابقه این استان در فعالیت های بندری اظهار داشت: از سال 1391 خاندان ایرانی عمارت پدری خود مربوط به دوره قاجار را به عنوان موزه تجارت دریایی اختصاص داده و بندر نیز به دلیل مالکیتی که بر آن داشت، با کاربری موزه موافقت کرد.

وی افزود: در کنار اسناد و تصاویر تاریخی، خمره‌های سفالی و دست یافته‌های باستان‌شناسی زیر آب مربوط بهخ دوره ساسانیان تا صدر اسلام که توسط پرفسور نبی پور کشف شده در این موزه نگهداری می شود.  بخشی دیگر از موزه تجارت دریایی بوشهر به نمایش تصاویری مربوط به لنج سازی بومی استان بوشهر اختصاص یافته است.

کنین با اشاره به اینکه بیشترین استقبال از این محل در ایام نوروز می باشد، ادامه داد: برخی از یادداشت های گردشگران داخلی و خارجی در بازدید از این محل نشان می دهد که اسناد و تصاویر توانسته ذهنیت روشن و غرورانگیری نسبت به تاریخ تجارت و بندر بوشهر ارائه دهد، ضمن اینکه ما در ایام سال بصورت رایگان پذیرای علاقمندان می باشیم.

وی با اشاره به اینکه این محل یکی از اصلی ترین کارکردهایش معرفی سابقه بندر بوشهر می باشد، می گوید: اگرچه اداره کل بندر این ساختمان را به ما داده، ولی انتظار نگاه مهربانتری برای توسعه موزه و کمک به هزینه های جاری توسط بندر داریم تا موزه ای در شان نام خلیج فارس فعال باشد.

عبدالحسین کنین افزود: این محل توسط بنده و یک نگهبان که همزمان توضیحاتی به بازدیدکنندگان ارائه می کند اداره می شود و هزینه های جاری ما نیز بصورت شخصی یا کمک های دکتر ماشیخی رییس بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر انجام می شود، ولی اگر همکاری بیشتری از سوی اداره کل بنادر صورت بگیرد، این محل در میان موزه های کشور دارای کد شده و رسما در قالب موزه قابلیت فعالیت بیشتری دارد، همان رفتاری که در برخی شهرهای بندری جهان نظیر هامبورگ از سوی ادارات بنادر صورت گرفته و موزه ای درخور توجه را مورد حمایت مستمر خود قرار داده اند.

گفتنی است این موزه در انتهای خیابان گمرک بوشهر، روبروی ایستگاه آتش نشانی بافت قدیم همه روزه از 8 تا 13 آماده بازدید علاقمندان می باشد.

نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0
Bookmark and Share
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نوشتن دیدگاه