پنج شنبه, 26 فروردين 1400 - Thursday, 15 April 2021
کد خبـر : 4741
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ۲۲:۴۲
دسته: مشروح
پرینت
ایمیل

«بندر گناوه» و مشکلاتی که هنوز حل نشده‌اند

مشکلاتی که سال هاست در گناوه لاینحل مانده اند هر چند که نمی توان منکر خدمات  مدیران گذشته شد اما باید اقرار کنیم که خیلی از این مشکلات به سال‌های گذشته برمی‌گردد.

آوای پارسیان : همین چند روز پیش بود که سالن استاد بهزاد گناوه شاهد تودیع و معارفه سید علی پاک‌نژاد  فرماندار سابق گناوه و غلامرضا مهرجو سرپرست جدید فرمانداری گناوه بود.

 

پاک نژاد بعد از سه سال و اندی حضورش در گناوه با تکریم شایسته مردم گناوه راهی کنگان شد و سکان فرمانداری گناوه را به غلامرضا مهرجو سپرد.

 

مهرجو که سابقه حضورش در شهرستان گناوه به سال های ۷۷ و ۷۸ می‌رسد و در این سال‌ها در سمت بخشدار ریگ و بخشداری مرکزی گناوه فعالیت داشته است نا آشنا با گناوه و مشکلات  آن نیست.  البته مهرجو طی این سال‌ها در سمت‌های مختلفی از جمله رییس حراست استانداری بوشهر، فرماندار دشتی، مشاور استاندار فارس و ...   فعالیت داشته است.

 

سوابق کاری فرماندار جدید گناوه نشان از تجربه، علم و  اطلاعات کافی در امور اجرایی دارد ولی با همه شناختی که نسبت به آقای مهرجو داریم و براین باوریم که انسانی توانمند و آشنا با مشکلات شهرستان است  اما  لازم می‌دانم به مواردی از مشکلات  و معضلات شهرستان گناوه  اشاره‌ای داشته باشم.

 

مشکلاتی که سال هاست لاینحل مانده‌اند

مشکلاتی که سال هاست لاینحل مانده‌اند هر چند که نمی‌توان منکر خدمات مدیران گذشته شد اما باید اقرار کنیم که خیلی از این مشکلات و حتی پروژه‌های نیمه تمام  شهرستان گناوه به سال‌ها قبل و حتی 14 و 15 سال گذشته برمی‌گردد و لازم است این مشکلاتی که بارها و بارها  تکرار کرده‌ایم باز هم تکرار کنیم.

 

راه‌های مواصلاتی نیمه کاره

یکی از اصلی‌ترین  مشکل شهرستان گناوه راه‌های مواصلاتی است‌. یکی از این پروژه‌های نیمه کاره که شاید حدود پانزده سال از  شروع آن می‌گذرد همین جاده گناوه - میشان - بابا میدان است. این جاده  آن قدر مهم است که به گفته برخی صاحب نظران  نقشی اساسی در توسعه شهرهای گناوه و دیلم دارد چرا که  اتمام این راه گناوه و دیلم را به استان‌های مرکزی کشور مانند استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران نزدیک‌تر می‌کند و با توجه به رونق بازار گناوه  اتمام این مسیر ارتباط مردم این استان‌ها را به بنادر شمال استان بیشتر خواهد کرد.

 

اما در ادامه جاده ساحلی، جاده بندرریگ به گناوه که مسیر کوتاهی هم می‌باشد ولی چند سالی از شروع آن می‌گذرد، جاده‌ای که برای مردم بندر ریگ و گناوه حائز اهمیت است. 

 

راه قدیمی گناوه - گوره -گچساران هم همچنان  لاک پشتی و کند پیش می‌رود و در این سال‌ها در این مسیر شاهد تصادفات اسف باری بوده‌ایم. این جاده بسیار قدیمی که تا هنوز در اختیار شرکت نفت می‌باشد قرار است پس از  دوبانده شدن در اختیار وزارت راه قرار گیرد. 

 

اگر نگاه‌مان به خط ریلی شمال استان مثبت باشد باید بر همه این  مسیرهای مواصلاتی، راه آهن خوزستان - بوشهر را هم بیفزاییم. خط ریلی‌ که با پیوند ماهشهر به عسلویه می‌تواند دو قطب صنعتی کشور را به هم گره بزند در حالیکه این مسیر صاف و هموار  با هزینه‌ای خیلی کمتر از مسیرهای کوهستانی قابل تحقق خواهد بود. 

 

ظرفیت مغفول مانده گردشگری گناوه

اما از دیگر مطالبات مردم گناوه  توجه به وضعیت گردشگری گناوه است. یکی از ظرفیت‌های بالقوه و توانمندی‌های مهم شهرستان گناوه  جاذبه گردشگری گناوه است. ساحل زیبا و ماسه‌ای گناوه در کنار بازار پر رونق تجاری توانسته است گناوه را هم در زمینه توریسم دریایی و هم توریسم تجاری برجسته نماید اما طی این سال‌ها هیچگونه کاری در جهت توسعه صنعت گردشگری صورت نگرفته است.

 

ایجاد زیرساخت‌هایی که بتواند  زمینه حضور گردشگران را تقویت نماید، متاسفانه باید اشاره‌ای داشته باشم به این مطلب که نه تنها زیرساختی در این زمینه ایجاد نشده است بلکه  نقاط قوت گردشگری و  تنها جاذبه گردشگری گناوه که همانا دریا و ساحل زیبای آن است هدف تخریب قرار گرفته است.

 

سرازیر شدن آبریزگاه‌های خانگی به دریا و ساحل

سرازیر شدن آبریزگاه‌های خانگی و گاه فاضلاب شهری به دریا و ساحل، زیباترین نقطه گردشگر پذیر این بندر را هدف قرار گرفته است.اما مشکل  مهم دیگر این بندر، وضعیت نامطلوب فاضلاب شهر است فاضلابی که مطالعه آن مربوط به سال ۱۳۷۰ است و  بعد از این سال‌ها به گناوه مهاجر پذیر، محلات دیگری اضافه شده است که در طرح مطالعاتی فاضلاب این شهر دیده نشده است، هرچند که همان طرح مورد مطالعه هم تکمیل نشده است. 

 

یکی دیگر از معضلات این شهر عدم اشتغال جوانان تحصیلکرده این شهر است. شهری که بیش از 90 درصد نفت صادراتی کشور از زیرپای مردمان آن می‌گذرد و در زمان جنگ تحمیلی مردم این شهر یکی از مدافعان خطوط صادراتی نفت بودند به نحوی که این شهر به دلیل عبور لوله‌های نفت بارها مورد بمباران هواپیماهای بعثی قرار گرفت و بر اثر همین بمباران‌ها مردم گناوه حدود ۳۰ شهید و جانباز تقدیم انقلاب نمودند، اما علی‌رغم حضور خطوط نفت از کنار این بندر و وجود چاه‌ها و تاسیسات نفتی هیچگونه صنایع پایین دستی و پتروشمی و پالایشگاهی که موجب اشتغال جوانان منطقه شود وجود ندارد.

 

ناتوانی شهرک‌های صنعتی در ایجاد اشتغال

شهرک‌های صنعتی شهرستان علی‌رغم اخذ تسهیلات فراوان همچنان فقیر و در ایجاد اشتغال ناتوان بوده و هستند. کشاورزی دیم روستاهای  بلوک حیات داود و رودحله را  تخلیه کرده و خیلی از کشاورزان  ما مجبور شدند به شغل‌های کاذبی مانند دستفروشی در گناوه روی بیاورند.

 

این‌ها حرف‌های تکراری است که سال‌ها برزبان رانده و بارها نوشته‌ایم و چون حل نشده‌اند باز هم مجبور به تکرار آن هستیم. این موارد برخی از مطالبات مردم گناوه هستند که امید دارند روزی شاهد رفع آنها باشند.

 

انتهای پیام/         

       

 گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گناوه

نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0
Bookmark and Share
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نوشتن دیدگاه